Vážení rodiče, milé děti,
zveme Vás k Zápisu do prvních tříd, který se bude konat 20. a 21. ledna 2014;
20. ledna od 12.00 do 18.00 hod.
21. ledna od 8.00 do 16.00 hod.
K zápisu přijďte s dítětem. Vezměte s sebou Váš občanský průkaz a rodný list dítěte. V případě, že máte dítě v pěstounské péči, přineste s sebou i pravomocné rozhodnutí soudu, kterým Vám bylo svěřeno dítě do pěstounské péče.
Pokud se k zápisu v daných termínech nemůžete z vážných důvodů dostavit, je možné zapsat Vaše dítě dodatečně v náhradním termínu, nejpozději však do 15. února 2014, který si předem domluvíte se zástupkyní ředitelky školy Mgr. Marií Kudrnovou (tel. 476707337, 730575276).
Pokud budete žádat o odklad povinné školní docházky, písemnou žádost doloženou doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře (nebo klinického psychologa) doručte do školy nejpozději do 31. 5. 2014. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.
Podmínkou pro přijetí dítěte narozeného v období od 1. září 2008 do 31. prosince 2008 je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení.
Také je vhodné zveřejnit kritéria optimální a nedostačující připravenosti dětí pro vstup do 1. ročníku základní školy, aby rodiče měli představu, jaké dovednosti by jejich děti měly v době zápisu ovládat:
Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené, aby bez velkých potíží a trápení zvládlo její nároky a zátěž. Posouzení školní zralosti může být někdy obtížné, v takových případech je vhodnější ponechat rozhodnutí na pedagogicko – psychologické poradně. Pro vaše děti bude vstup do první třídy úspěšný a snadnější, pokud budete vědět, jak má být připraveno. Věnujte proto, prosím, pozornost dalšímu textu a posuďte, zda můžete během následujících měsíců dítě v některých oblastech lépe připravit na jeho vstup do školy.
Optimální připravenost |
Nedostačující připravenost |
Dítě rozumí mluvené řeči – pokynům a různým sdělením, vyjadřuje se srozumitelně ve větách a jednoduchých souvětích, komunikuje s dospělými, dokáže spontánně popisovat různé události, poznatky, nápady, klade otázky, umí vyprávět o rodičích, sourozencích, má přiměřeně širokou slovní zásobu. | Dítě chápe sdělení učitele nebo spolužáků odlišně, než bylo myšleno, vyjadřuje se pomocí jednotlivých výrazů, jednoduchých vět, nevyjadřuje se spontánně, odpovídá stručně, neklade další otázky k doplnění svých znalostí, dítěti je špatně rozumět (výslovnost), slovní zásoba je omezená.
Důsledek pro výuku: nepochopení výkladu učitele, učitel nerozumí odpovědím dítěte, překážka ve vztazích s druhými dětmi. |
Orientuje se v okolí, zná svoji adresu, jména a povolání rodičů, svůj věk. | Nezná základní údaje o sobě a o svém okolí. |
Dítě začíná myslet logicky (na konkrétních předmětech a při konkrétních činnostech), svět chápe realisticky, dokáže pochopit, že z pozice někoho jiného se může situace jevit odlišně. | Dítě zatím neuvažuje logicky – je závislé na svých přáních a okamžitých potřebách, na fantazii, důležitý je jeho vlastní pohled na věc.
Důsledek pro výuku: nedostatečné pochopení učiva, zejména v Čj, M a v prvouce. |
Dítě rozumí číselnému pojmu – např. spočítá pastelky (do pěti), seřadí čísla od nejmenšího po největší, vyjmenuje řadu čísel, chápe pojmy hodně – málo, méně – více, má rozvinutou paměť pro čísla. | Nedokáže počítat ani do pěti, nechápe pojem čísla, pořadí, množství.
Důsledek pro výuku: dítě selhává zejména v matematice, nechápe učivo. |
Dítě dokáže rozlišit zvukovou i zrakovou podobu slov, rozloží slovo na jednotlivá písmena, ví, na jaké písmeno začíná slovo, dokáže z jednotlivých písmen složit slovo, rozliší i velmi podobně znějící slova. | Nedovede přesně rozlišovat zrakové či sluchové podněty, nedovede vnímat celek jako soubor částí, obvykle se soustředí na nejnápadnější detail.
Důsledek pro výuku: selhává při výuce čtení a psaní. |
Dítě je zralé v grafických projevech a tělesné obratnosti – je manuálně šikovné, dobře ovládá pohyby svého těla, umí zacházet s nůžkami, držení tužky je správné, tlak na tužku přiměřený, dokáže napodobit tvar tiskacího a psacího písma, umí popsat, co nakreslilo. | Dítě je obecně výrazně neobratné, křečovité držení tužky, velký tlak na tužku, nedokáže napodobit tvar písmen a čísel, odmítá kreslení, vystřihování, v nakreslených tvarech nelze rozpoznat jednotlivé předměty.
Důsledek pro výuku: selhává ve výuce psaní, kreslení, pracovní výchově, tělocviku. |
Dítě je schopné soustředit se na práci, vydrží pracovat dostatečně dlouho, odolává rušivým podnětům, dokáže překonat únavu. | Dítě se obtížně soustředí, snadno se nechá rozptýlit, často přerušuje práci, působí jako duchem nepřítomné.
Důsledek pro výuku: nedává pozor, nepracuje, ruší ostatní. |
Dítě bez obtíží navazuje kontakt s cizí osobou, je ochotné komunikovat a kooperovat s ostatními dětmi, ochotně se podřídí autoritě. | Dítě se vyhýbá kontaktu s cizími osobami, je stydlivé, bázlivé, závislé na rodině.
Důsledek pro výuku: nechce chodit do školy, straní se ostatních, nekomunikuje s učitelem. |
Dítě přiměřeně ovládá své emocionální projevy, je schopné odložit splnění svých přání na později, započatou práci se snaží dokončit. | Dítě obtížně kontroluje své emoce, často jedná impulzivně a bez zábran (např. při nezdaru rozhází všechny pastelky po zemi, bouchá pěstí do stolu apod.), při práci nemá výdrž, převládá zájem o hru. |
Dítě je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli a společně prováděném úkolu, ochotně se zapojuje do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti. |
Dítě není ochotné komunikovat s druhými dětmi, stojí stranou, nenavazuje kontakty, nedokáže odložit uspokojení vlastních potřeb ve prospěch společného úkolu, při hře je agresivní, svárlivé.
Důsledek pro výuku: konflikty s dětmi i učiteli, znesnadňuje práci ostatním. |
Dítě je samostatné a soběstačné, umí se samo obléknout, najíst, pracuje samostatně – rozumí pokynům. | Dítě je nesamostatné, závislé na pomoci rodičů, sourozence, pracuje jen v bezprostředním kontaktu a za pobízení dospělého, nedokáže se postarat o své věci. Důsledek pro výuku: nepracuje a neplní pokyny bez pomoci učitele, zapomíná nebo ztrácí pomůcky. |
Dítě dodržuje pravidla chování, podřídí se pokynům dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu a pravidel. | Dítě je neposlušné, neumí se chovat, odmítá vyhovět pokynům.
Důsledek pro výuku: konflikty s dětmi i učiteli. |
Dítě má pozitivní postoj ke škole a učení, těší se do školy, rád si hraje na školu, má zájem o nové věci, klade hodně otázek. | Dítě se o školu nezajímá, rádo si hraje, neprojevuje zájem o rozšiřování znalostí a vědění, neklade otázky.
Důsledek pro výuku: učivo ho nebaví, nedává pozor, není motivováno k lepším výkonům. |