Galerie fotografií

V úterý 15. dubna jsme se vrátili z poznávacího pobytu ve Švédsku. Odjížděli jsme ve čtvrtek 3. dubna večer, začátek velkého dobrodružství byl poznamenán velkým deštěm a zpožděním autobusu, a tak jsme si všichni oddechli, když jsme se rozjeli. Čekala nás dlouhá cesta. V pátek brzy ráno jsme se nalodili v Rostocku na trajekt do Gedseru v Dánsku, během plavby jsme obdivovali úchvatný východ slunce. V 8 hodin ráno jsme se vylodili v Dánsku, čekala nás ještě dvouhodinová cesta do Kodaně. Kodaň jsme obdivovali z výletní lodi, Andersena jsme si připomněli při fotografování malé mořské víly, viděli jsme královský palác, střídání stráží a mnoho dalších zajímavostí. Při utrácení nás zaujaly jejich kovové mince s dírou uprostřed, prý je dříve nosili Dánové navlečené na provázku na krku. Z Kodaně jsme v odpoledních hodinách přejeli dalším trajektem do Švédska a pokračovali k Labutímu jezeru, kde jsme byli ubytováni. Hned druhý den pobytu jsme navštívili POLKAPOJKARNU – výrobnu sladkých špalků v městečku Gränna, které leží na břehu druhého největšího švédského jezera Vättern. Po návratu jsme si vyšli na krátkou procházku k Labutímu jezeru, příroda nás okouzlila, začali jsme sbírat vzorky pro naše přírodovědné bádání. Na celý pobyt ve Švédsku jsme se rozdělili do pěti týmů, v těch jsme plnili denně plno přírodovědných úkolů. Každý večer jsme se scházeli ve společenské místnosti, které jsme říkali „obývák“ a sdělovali jsme si vzájemně výsledky našeho bádání. V neděli 6. dubna nás čekal nejnáročnější den našeho švédského dobrodružství, vstávali jsme už v půl páté, v pět byla snídaně a v půl šesté jsme vyjížděli směrem do Stockholmu. Uchvátila nás CITY HALL, kde se významným vědcům každoročně udělují Nobelovy ceny. Návštěva VASA MUZEA byla pro nás dalším obrovským zážitkem, takže nám vůbec nevadilo, že jsme se na naši základnu vrátili až v deset hodin večer. Další den byl pro nás časem pro odpočinek, venku lilo jako z konve, plnili jsme své úkoly a psali dopisy pro rodiče. Po obědě se vyčasilo a my jsme vyrazili na vycházku okolo Labutího jezera. Úterý 8. dubna byl další deštivý den, náš program začal v muzeu Husqvarny ve městě Huskvarna nedaleko Jönköpingu, překvapilo nás, co všechno tato firma vyráběla, pokračovali jsme rychlou prohlídkou zimního stadionu jönköpingského hokejového týmu HV71 a exkurzí do sirkárny, tam jsme si vyrobili svou vlastní krabičku zápalek.  Poslední zastávka byla na plaveckém bazénu. Nádhera – vlny, tobogán, nafukovací lehátka a hračky, vířivky a další atrakce. Hned ve středu 9. dubna nás čekal Göteborg, navštívili jsme obrovskou rybí tržnici, opět poprchávalo, prohlédli jsme si lesopark, kde jsme viděli losy, tučňáky, tuleně a mnoho dalších zvířat, lesopark byl plný rododendronů, kvetoucích azalek, ladoněk, narcisů a podléšek. Dívali jsme se na moře z návrší, na kterém sedával Bedřich Smetana, následovalo VOLVO muzeum, které se nachází přímo v továrně, vystaveny byly výrobky Volva od ložiska po nejnovější automobil, mohli jsme vyzkoušet různé trenažery i interaktivní hry. Při cestě městem nás zaujala různorodá architektura. Bezkonkurenční byla návštěva UNIVERSEA, byl to ráj na Zemi, prošli jsme deštným pralesem a zároveň chladným Baltem, všude byli nádherné rostliny, ryby, plazi, žáby, ptáci a opičky. Nejzajímavější byli ibisi rudí, kteří volně pobíhali mezi návštěvníky, nádherní tukani a velcí motýli. Také jsme se seznámili se stanicí ISS a vyzkoušeli mnoho interaktivních hraček a her. 3 hodiny v tomto areálu utekly jak voda v řece a my jsme museli pomýšlet na zpáteční cestu. Ve čtvrtek 10. dubna jsme byli na pobřeží jezera Vättern a pak jsme bloudili pralesem, do oběda jsme ještě stihli nakoupit v místní čokoládovně nějaké sladkosti. Odpoledne jsme vyrukovali na brigádu, v našem areálu jsme shrabávali loňské listí a pomáhali s vyčištěním bazénku. Kluky to moc bavilo. V pátek dopoledne zase pršelo, tak jsme pracovali na našem programu, mikroskopovali jsme a zjišťovali kvalitu vody v Labutím jezeře. Také jsme se střídali na pozorovatelně a čekali, která zvířata se objeví v její blízkosti. Odpoledne se vyčasilo a my se rozdělili do tří skupin, jedna jela na vyjížďku na kolech, druhá vyjela na lodích na jezero Swansö (Labutí jezero) a zbytek dětí šel s paními učitelkami okolo již zmíněného jezera. Našlapali jsme asi 15 km a obešli levou část jezera. V sobotu jsme ráno odjeli opět do Jönköpingu, kde byl trh plný řezaných květin, po krátké procházce tržnicí jsme utráceli švédské koruny v nákupním centru  A6. Potom jsme odjeli na rašeliniště, v půlce cesty jsme si na vyhrazeném místě rozdělali oheň a opekli párky k obědu, po jídle jsme pokračovali v cestě močály. Neděle byla posledním dnem našeho pobytu na Annebergu, dopoledne opět pršelo. Odpoledne jsme se rozdělili na 2 skupiny, jedna skupina jela autobusem do 5 km vzdáleného Bottnarydu do kostela na mši a druhá šla s paními učitelkami na vycházku okolo našeho jezera, tentokrát jsme obešli pravou polovinu jezera, našlapali jsme něco málo přes 21 km, při cestě jsme zkoumali přírodu a prohlíželi si stavby domů i hospodářská stavení. Večer jsme se sešli v „obýváku“, abychom zhodnotili naši práci, všichni jsme dostali malý dárek. Čekalo nás již jen balení kufrů. V pondělí ráno klasika – budíček – snídaně –  chvilka oddechu, pak začalo nakládání kufrů do autobusu a úklid. Krátce před desátou hodinou se s námi přišel rozloučit pan Zdeněk Šmíd, který nás celou dobu provázel, všechny nás pochválil za pěkné chování a ještě jednou nám poděkoval za pomoc při odklízení starého listí. Nasedli jsme do připraveného autobusu a vyrazili do Malmö, jak jinak v Malmö zase lilo, proběhli jsme starou pevnost, která sloužila jako vězení, přírodovědné muzeum bylo zavřené a tak jsme se přesunuli do technického muzea, tam jsme měli asi 2,5 hodiny rozchod, abychom si vše mohli v klidu prohlédnout. Největší úspěch měla ponorka, kterou jsme mohli celou prolézt. Odtud jsme jeli do města, kde jsme si prošli 3 malá náměstíčka propojená dlouhou ulicí plnou obchodů. V půl sedmé jsme odjížděli z města směrem k Öresundskému mostu, který patří mezi největší mosty na světě. Během cesty do Malmö jsme shlédli dokument o jeho výstavbě.  Celý přejezd z Malmö do Kodaně měří 16 km a tvoří ho asi 8 km dlouhý zavěšený most, 4 km dlouhý umělý ostrov a asi 4 km dlouhý tunel vedoucí 10 m pod vodou. Most má dvě patra, v jednou jezdí auta a v druhém vlaky, také se na něm platí mýtné a byl otevřen 1. června 2000. Pokračovali jsme z Kodaně zpět do Gedseru na trajekt, kterým jsme se měli přepravit do Rostocku. Vyplouvali jsme asi s hodinovým zpožděním, moře bylo hodně neklidné, protože už byla tma, nikdo jsme nesměli na palubu, dokonce bylo některým z houpání trajektu dost špatně. Na pevnou zemi jsme vyjeli v Rostocku v úterý 15. dubna v 1:00 ráno, byli jsme všichni unavení a tak jsme okamžitě v autobuse usnuli. Malá zastávka na záchod byla asi v půl páté ráno na pumpě na dálnici v Německu, někteří spali tak tvrdě, že se ani neprobudili. Možná se jim zdálo o všem, co jsme ve Švédsku zažili. Před osmou hodinou ranní jsme vystupovali v Mostě, rodiče už na nás čekali a určitě se těšili na vyprávění našich zážitků. Přivítali jsme se s rodiči, rozloučili s dospělými, kteří se o nás starali a upalovali domů zachumlat se do peřin. ŠKODA, ŽE VŠECHNO SKONČILO!!!